"כי שום דבר לא מובן מאליו"

זה מה שכתוב בפולנית על המודעה המקדימה למשהו שבטח יפתיע

מה זאת אומרת בעיות בתקשורת:

כשנמצאים בארץ שלא יודעים את שפתה. כשאין טלפון קווי. אין בכלל קו טלפון בבית. כלומר, גם אין חיבור לאינטרנט ולטלוויזיה. הבית הוא מקום מנותק משאר העולם.

ואז, נאמר, מחליטים להתקין קו, שיאפשר גם חיבור מהיר לרשת ולטלוויזיה.

בגישוש ראשוני מתגלה כי רק אזרחי פולין רשאים להתקין קו. מוזר. מחכים שבועיים שלושה ומחליטים להתעלם מהידיעה הזאת, מתייחסים אליה כאל שמועה וניגשים לסניף של חברת אורנג'. מוצאים פקידה דוברת אנגלית. היא פורשת את אפשרויות החיבור – קופסת לייבבוקס, שיש בה חיבור לשלושת ערוצי התקשורת ואת המחירים. הכל פשוט. מבקשים לחשוב על זה יום. חוזרים למחרת. עכשיו כבר יש פקידה אחרת, שאומרת אי אפשר. כלומר, אפשר, אבל רק בעל הבית יכול. בעיית האזרחות לא עולה על הפרק.

למשימה מתגייסת מלאכית בכירה. בחיים צריך מלאכים. היא השלישית שלנו בפולין. הראשון דאג למודם אלחוטי, מקרטע אבל פועל, השניה למחלקות ביורוקרטיה אחרות, ומן השמיים נחתה ברכות, כפתותי שלג, מ', בת המקום, בחורה אסרטיבית. "אין דבר כזה שלא יהיה טלפון".

הולכים לסניף אחר של אורנג', הפעם מצוידים באישור של בעלי הדירה. מ' והפקיד מנהלים שיחה ערה ארוכה מאוד, שבסופה אני חותמת על מסמכים. זזנו צעד. אחרי כמה ימים מגיעים טכנאים. שניים. השיחה איתם מתנהלת בעזרת מילון, תנועות ידיים וטלפונים למ'. אחרי כשעה יש! בעצם, עוד לא. יש קו, אבל עוד אי אפשר להשתמש בו.

נדלג על כמה שלבים ונאמר רק שבמשך הזמן מביאים הביתה את הציוד המתאים וצריך להתקינו. אורנג' הודיעו שהם לא שולחים טכנאי, צריך להסתדר לבד.

עובר זמן. דמות משנה מקדמת את החיבור, לא מגיעה לסופו. מה שחשוב זה סבלנות.

כמי שעברה את החוויה הזאת בצרפת, יש לי המון סבלנות. אין יותר גרוע מהשירות של חברות התקשורת בצרפת. זה לא העולם השלישי שם, זה העולם החמישי. עכשיו, בפולין, אין מה למהר. מדי פעם מצלצל הטלפון ועל הקו נשמעת הודעה מוקלטת בפולנית. להתקשר אי אפשר, גם לא לקבל שיחות.

יום אחד מצלצל שוב הטלפון, אבל הפעם על הקו פקיד של אורנג', שאפילו מדבר אנגלית. הוא מתעניין במצב. שואלים אותו: אפשר לשלוח אלינו טכנאי לסיום הליך החיבור? כן, הוא אומר במפתיע. הוא אומר "כן"! יבוא טכנאי. ביום רביעי. לתיאום השעה יתקשרו אליכם.

בבוקר יום רביעי מתקשרת מוקדנית. נכון, דוברת פולנית בלבד. פולנית שוטפת.

בשלווה אני אומרת לה את אחד משני המשפטים שאני יודעת: אני לא מבינה – נייה רוזומיים פופולסקו. נייה רוזומיים, אני חוזרת בקול שקט כשהיא ממשיכה לדבר. אחרי מונולוג וסדרת שאלות שלא נענות, היא מנתקת.

ב-12 בצהרים, במזל, הטכנאי מגיע חמש דקות אחריי. דווקא יודע משפט אחד באנגלית: "איי קול מיי ווייף". הוא מתקשר לאשתו מהסלולרי שלו ומעביר לי את הטלפון. היא אומרת שהוא שואל איפה תהיה הטלוויזיה. אני אומרת לה, היא אומרת לו. ככה עוד שלושה טלפונים, מסדרים חיבור לטלוויזיה, אחר כך לטלפון, ומגיעים למחשב. בזה היא לא מבינה. אני מתקשרת למלאכית בכירה מ'. הטלפון עובר שוב מיד ליד. אני לה, היא לו, הוא לה, היא לי, אני לה – תשאלי אותו אםתגידי לה שוכך הלאה. כשעתיים אחרי שהגיע ויותר מארבעה חודשים מהיום הראשון בפוזנן, המבצע כמעט הושלם.

הפי אנד

מכשיר טלוויזיה הגיע לאחר שבוע. יש שלוש ארבע תחנות בשפות שאני מבינה, ובשאר תרגום הסרטים נעשה בשיטה מצחיקה: לא כותרות ולא דיבוב, אלא קריין שקורא בפולנית את כל הדיאלוגים, כל התפקידים. הפסקול המקורי מונמך כך שקשה לשמוע אותו. אפילו סרטי מופת מקבלים אותו טיפול. אבל מה, זה תמריץ טוב ללמוד פולנית.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אורית עריף  On 20/03/2009 at 09:53

    וברוכה הבאה!

  • דוד שליט  On 20/03/2009 at 12:38

    ואני זוכר משם מכונות כתיבה ידניות בחלונות ראווה באמצע שנות ה-90', כשכולנו כאן היינו על מעבדי תמלילים.
    לא זוכר מחסור בדוברי אנגלית, אבל וויס אובר בפולנית על הדיאלוגים בסרטים, לפשע הזה אין מחילה.
    שולח את הלינק שלך לחברים מהעדה. וברוך בואך ל"רשימות".

  • עפרה  On 20/03/2009 at 19:40

    על קבלת הפנים. התרגשתי. בינתיים שיניתי את הסדר באתר. לא התכוונתי לפתוח עם טענות ומענות. גם אני הופתעתי, דוד, מעניין האנגלית – כבר ביקרתי בפולין כמה פעמים לפני כן ולא נתקלתי בבעיות, ופוזנן היא בכלל לא פרובינציה אלא אחת הערים הגדולות בפולין, ועוד אוניברסיטאית.
    באשר לתרגום, זה באמת זוועה, אבל לא יותר גדולה מהדיבוב שעושים בצרפת

  • שירה  On 25/03/2009 at 08:37

    אני מנסה לדמיין איך היו החיים שלי שם אם היו לי טלפון ואינטרנט. בעתם רק אינטרנט. וואו. לא רוצה לחשוב על זה בכלל. לפחות פולין הרגילה אותי לחיות בלי טלוויזיה 🙂

להשאיר תגובה

